1. DĚTI DĚTEM
  2. Závod lesní krajinou
  3. Den Země/Ukliďme Česko
  4. GO program
  5. Cvičení v přírodě
  6. Po stopách významných osobností regionu
  7. Almanach žáků 9. ročníku

1. DĚTI DĚTEM

Každoroční projekt „Děti dětem“ vychází z poznání, že člověk si nejvíce zapamatuje, učí-li druhé. V tomto projektu starší žáci prezentují výsledky svého zkoumání a učí své mladší spolužáky. V jeho rámci tradičně probíhá během celého školního roku řada akcí.

Sázení cibulek – na podzim vycházející žáci spolu s nejmenšími školáky sází cibulky jarních květin.

Dnes čtu dětem já – jedná se o oblíbený projekt naší školy k rozvíjení čtenářské gramotnosti. Žáci 9. třídy čtou prvňákům.

Halloween – v rámci výuky anglického jazyka seznamují žáci 9. ročníku spolužáky z 1. stupně s halloweenskými tradicemi a základní slovní zásobou v angličtině.

Mikuláš pro děti – deváťáci všem třídám předávají mikulášskou nadílku, kterou zajišťuje Spolek rodičů. Pro 1. stupeň si obvykle připraví i soubor her a úkolů v tělocvičně.

Vánoční / velikonoční projekt – žáci 5. ročníku připravují pro mladší spolužáky výtvarné dílny s vánoční nebo velikonoční tématikou.

Ekologie letem světem – žáci všech tříd 2. stupně si připravují nejrůznější informace, materiály a aktivity k vybranému tématu. V den projektu je prezentují spolužákům svým i z ostatních tříd. Již z názvu projektu je zřetelné, že se v něm zejména prolínají všechny tematické okruhy (ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí) průřezového tématu environmentální výchova, i když bychom zde našli prvky například osobnostní a sociální výchovy.Projekt slouží velmi dobře též ke zjištění dosažené úrovně klíčových kompetencí (zejména klíčových kompetencí k učení, řešení problémů a komunikativní) u žáků realizujících vlastní prezentaci zadaného úkolu ostatním žákům.

Pohádky pro rytíře řádu čtenářského – každoročně předávají deváťáci druhákům, nově pasovaným čtenářům, sborník autorských pohádek.

Ochrana člověka za mimořádných událostí – pod vedením žáků devátého ročníku si děti z 2. stupně mohou vyzkoušet, jak ošetřit zraněného, volat tísňovou linku, řešit dopravní situace, orientovat se v terénu podle navigace, buzoly, kompasu či hodinek, jak se chovat v zamořeném prostoru nebo co si s sebou vzít při evakuaci. Obdobným projektem na 1. stupni je Umíš si poradit?, který probíhá pod vedením žáků 5. ročníku.

Sportovní den – žáci 1. stupně tráví dopoledne pod vedením osmáků či deváťáků soupeřením v různých atletických i jiných sportovních disciplínách.

Rozloučení na schodech – program žáků deváté třídy, kterým se loučí se školní docházkou zahrnuje obvykle scénky, tanec, zpěv, soutěže, ale i poděkování pedagogům a dalším zaměstnancům školy. Pro ně jsou pak připraveny diplomy a ocenění za dlouhodobou proaktivní činnost ve škole nebo za reprezentaci školy na nejrůznějších soutěžích. Při odpolední části pro rodiče jsou vycházející žáci slavnostně ošerpováni, obdrží pamětní listy obce, které jim osobně předává starosta, a dále Odcházející žáci pravidelně překvapí své učitele způsobem poděkování za devítiletou výuku. Časový rozsah je v rozmezí dvou až tří hodin.

V rámci těchto projektů se naplňují průřezové témama výchova demokratického občana, a to tematický okruh občanská společnost a škola, průřezové téma environmentální výchova, a to tematický okruh vztah člověka k prostředí a dále průřezové téma osobnostní a sociální výchova, a to všechny jeho tematické okruhy.

Nahoru


2. Závod lesní krajinou

Závod lesní krajinou je čtyř až pětihodinový projekt určený žákům 1. i 2. stupně ZŠ.

Je to sportovní projekt spojující a nabízející účast ve dvou sportovních disciplínách – běhu nebo jízdě na kole terénem. Celá akce má nejen sportovní charakter, ale i charakter poznávací a ozdravný.

Závod je uspořádán v době vhodného počasí, zpravidla koncem září. Trasy závodu jsou postaveny v blízkosti Proseče v atraktivním prostředí pískovcových skal. Délka a obtížnost závodu je přizpůsobena věku závodníků a jejich schopnostem. Hlavními rozhodčími jsou učitelé. Žáci, kteří nemohou sportovat, zastávají funkce hlídek na trati a pomocných rozhodčích. Splněním tohoto projektu jsou naplňovány tematické okruhy lidské aktivity a problémy životního prostředí průřezového tématu environmentální výchovy a zároveň průřezové téma osobnostní a sociální výchova.

Nahoru


3. Den Země/Ukliďme Česko

V rámci tohoto projektu se žáci se podílejí na úklidu náměstí a okolí obce, navštíví Záchrannou stanici Pasíčka nebo místní čističku odpadních vod. Zároveň probíhají soutěže s přírodovědnou tematikou.

Součástí projektu je i soutěž ve sběru druhotných surovin, která probíhá po celý školní rok a její vyhlášení je spojeno právě s tímto projektem.

Tímto celodenním projektem, kterého se účastní všichni žáci školy, je realizováno průřezové téma environmentální výchova, a to především tematické okruhy lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí.

Přínos k rozvoji osobnosti žáka spočívá v rozvoji spolupráce v péči o životní prostředí na místní úrovni, podněcuje aktivitu, vede k angažovanosti při řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí a učí hospodaření s odpady.

Nahoru


4. GO program

Projekt je určen žákům 6. ročníku. Je realizován jako třídenní seznamovací a zážitkový výjezdový kurz.

Pod vedením zkušených instruktorů a za přítomnosti třídního učitele se utvářejí nové kolektivy prostřednictvím týmových her, překonávání překážek a při venkovních aktivitách. Žáci si zde mohou zahrát rozličné míčové hry, vyzkoušet si lanové centrum nebo projít stezku odvahy. Nikdy nechybí tradiční táborák s opékáním a zpěvem a noční ,,bojovky”. Jeden den jim připraví své aktivity i paní psycholožka a paní metodička prevence.

Hlavním cílem tohoto projektu je začlenit nové žáky, kteří přicházejí z malotřídních škol (z Perálce, Budislavi a Nových Hradů) do 6. ročníku naší školy, a nový kolektiv stmelit.

Místa konání se v průběhu let měnila. Jezdilo se na tábor TOS v Budislavi a v posledních letech je místem konání Tábor Barrandov v Miřetíně. Každý pobyt však začíná stejně, pěší túrou přírodou.

V rámci tohoto projektu jsou realizovány všechny tři tematické okruhy průřezového tématu osobnostní a sociální výchova, tedy osobnostní rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj.

Nahoru


5. Cvičení v přírodě

Jedná se o jednodenní projekt určený pro všechny ročníky 1. stupně ZŠ.

Umožňuje žákům v reálném prostředí v praxi aplikovat poznatky o lese, lesním společenství a přírodě jako celku, případně přímým pozorováním získávat poznatky nové.

Zároveň díky pohybovým aktivitám (chůze, běh v terénu, překonávání překážek apod.) rozvíjí tělesnou zdatnost, obratnost, vytrvalost. 

Realizuje se zde průřezové téma osobnostní a sociální výchova, a to zejména její tematické okruhy osobnostní rozvoj a sociální rozvoj a dále průřezové téma environmentální výchova. Zde jsou naplňovány tematické okruhy ekosystémy a vztah člověka k prostředí.

Nahoru


6. Po stopách významných osobností regionu

Projekt je určen žákům 8. ročníku. Každoročně se v měsíci květnu vydávají na celý den žáci tohoto ročníku na studijní cestu „po stopách“ některé z významných osobností regionu.

Žáci jsou předem rozděleni (rozlosují se) do pracovních skupin. Každá pak má dílčí úkoly při sledování životní cesty této osobnosti a její činnosti, tvorby apod. Všechny skupiny zpracovávají získané materiály (rozhovory, texty, fotodokumentace, videozáznamy…) do podoby následné prezentace pro další skupiny, případně pro jiné třídy. Dalším výsledkem této studijní cesty je nástěnka v obci pro veřejnost, článek o projektu do školního časopisu a do Prosečského zpravodaje.

V tomto projektu se realizuje průřezové téma osobnostní a sociální výchova, tematický okruh sociální rozvoj a dále průřezové téma mediální výchova, tematické okruhy produktivních činností.

Nahoru


7. Almanach žáků 9. ročníku

Již z názvu vyplývá, komu je projekt určen. Jedná se o celoroční práci žáků 9. ročníku na shromažďování, zpracování a konečném vytištění literárního sborníku, který obsahuje jednak životopisné údaje o každém žákovi, jeho fotografii a jednak jim vybranou slohovou práci, případně soutěžní literární práci z období školní docházky. Almanach dále obsahuje fotografickou část zachycující vycházející žáky při různých akcích. Sborník je vydán v takovém množství, aby jej obdrželi všichni žáci 9. ročníku, ale i vyučující, případně další dospělí.

V tomto projektu se realizuje zejména průřezové téma mediální výchova, a to tematické okruhy produktivních činností – tvorba mediálního sdělení a práce v realizačním týmu.

Nahoru